Wiadomości

Seniorze, nie daj się nabrać!

Data publikacji 12.08.2025

Przestępcy nie mają wakacji i wciąż dzwonią do Seniorów, podając się za funkcjonariuszy lub członków rodziny i próbują wyłudzać pieniądze. Wczoraj mieszkanka Torunia, przekonana, że ratuje syna po rzekomym wypadku drogowym, przekazała oszustom ponad 73 tysiące złotych. Każdy taki telefon to sygnał, by natychmiast się rozłączyć, skontaktować z bliskimi i powiadomić policjantów, dzwoniąc na numer 112.

Wczoraj (11.08.2025), 75-letnia mieszkanka Torunia odebrała telefon od osoby podszywającej się za policjantkę. Seniorka została poinformowana o tym, że jej syn spowodował wypadek drogowy i aby mógł uniknąć aresztu, natychmiast potrzebne są pieniądze na kaucję. Zaniepokojona torunianka, przekonana, że pomaga bliskiej osobie, postępowała zgodnie z instrukcjami oszustki. Kobieta spakowała w torbę wszystkie zgromadzone pieniądze i przekazała je mężczyźnie oczekującemu pod domem. Tym sposobem straciła ponad 73 tysiące złotych. Dopiero po czasie zorientowała się, że została oszukana. Teraz funkcjonariusze w tej sprawie prowadzą postępowanie.

Pamiętajmy, że sposób działania oszustów jest bardzo podobny. Najpierw wykonują połączenie na telefon stacjonarny, a potem proszą o pieniądze, które zazwyczaj mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację albo wakacji w promocyjnej cenie. Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by wzbudzić zaufanie, uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać osoby.

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustów?

Jeżeli dzwoni do nas ktoś i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych decyzji. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. 

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych. Jeżeli to możliwe zmieńmy dawno używany numer telefonu stacjonarnego naszych seniorów na inny, aby nie był przypisany konkretnemu adresowi, tak jak to miało miejsce w starych książkach telefonicznych.

Informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie pieniędzy.

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy poinformować Policję. Pamiętajmy, że tylko nasza ostrożność, czujność i dystans do przekazywanych informacji spowodują, że nie staniemy się kolejną ofiarą oszustwa! 


autor: mł. asp. Sebastian Pypczyński
publikacja: mł. asp. Sebastian Pypczyński

Powrót na górę strony