Wiadomości

Policjanci ostrzegają, nie tylko Seniorzy padają ofiarą oszustów

Data publikacji 09.01.2025

44-letni mieszkaniec Torunia opadł ofiara oszustów, działających metodą „na pracownika banku”. Mężczyzna uwierzył, że pieniądze na jego koncie są zagrożone i stracił niemal 50 000 złotych. Policjanci z toruńskiego Śródmieścia prowadzą w tej sprawie postępowanie.

Wczoraj (8.01) policjanci z komisariatu na Śródmieściu otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa.

Okazało się, że tego samego dnia rano, na telefon komórkowy 44-latka z Torunia zadzwonił ktoś z numeru zastrzeżonego. Przedstawił się jako pracownik banku i zapytał, czy właściciel konta autoryzował transakcję, dotyczącą przekazania znacznej kwoty. 44-latek zaprzeczył, by wykonywał taki przelew, wówczas dzwoniący „połączył” go z kobietą, podającą się za starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa. Torunianin otrzymał także wiadomość SMS, podobną do tych, wysyłanych przez bank, z potwierdzeniem, że prowadzi rozmowę z pracownikiem. Uwierzył w zapewnienia, że jego pieniądze są zagrożone i z godnie z instrukcjami przelał prawie 50 000 złotych na wskazany przez telefon rachunek. Dopiero po fakcie zorientował się, że padł ofiarą oszustów.

Teraz policjanci prowadzą w tej sprawie postępowanie.

Ta sprawa pokazuję, że nie tylko Seniorzy padają ofiarą tego typu przestępstw.

Policjanci apelują o czujność w kontakcie z osobami, które dzwonią do nas, przedstawiają się jako lekarze, policjanci, pracownicy banku czy członkowie naszej rodziny i żądają pieniędzy. Ta prośba o przelew czy przekazanie gotówki zawsze powinna wzbudzić naszą podejrzliwość i czujność.

Przypominamy:

  • każdą wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas, czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy. Najprościej jest się samodzielnie rozłączyć, a następnie na klawiaturze wybrać numer instytucji lub osoby, która do nas dzwoni. W przypadku oszustw bankowych, możemy także osobiście udać się do najbliższej placówki. Ważne, by nie działać pod presją czasu i chwili – oszuści w rozmowie próbują zmanipulować rozmówcę tak, by chciał szybko podejmować decyzje.
  • nie udostępniajmy informacji na temat naszych kont bankowych, zgromadzonych tam oszczędnościach, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych żadnej postronnej osobie.

 

Powrót na górę strony